امیررضا مافی: واقعه مسجد نیوزلند و آدمی که دوربین رو سرش کار گذاشت و به داخل مسجدی رفته و مسلمانان را کشت، دقیقا یک بازی کامپیوتری را بازسازی کرده بود. چیزی روی واقعیت نشسته و کتمان واقعیت را نیز کتمان میکند.
مسئله اصلی که باید به نوجوان بگوییم مسئله فعل است. نوجوان باید بفهمد که خارج از این فضای مجازی، فعلی وجود دارد که باید آن را انجام دهد.
در فضای مجازی هرکدام درکی داریم. بچههای
در فیلم منطقه پرواز ممنوع – فیلم خیلی شعار میدهد. این حجم از شعار توسط نوجوانها شاید پسزده شود. شعار دادن نباید رو باشد. ومی ندارد اینقدر فریاد بزنیم. نوجوان امروز باهوش است و آنهم بهاینعلت است که منابع اطلاعاتی زیادی دارد.
این یک مثال مشهور است که فاصله مخاطب و پرده سینما ۵۰ متر است، بعد تلویزیون وارد شد و فاصلهاش با مخاطب ۵ متر شد. بعد از آن، کامپیوتر آمد که فاصلهاش تا مخاطب یک و نیم متر شد. سپس اسمارت فونها آمدند که به بدن ما متصل شدند و کنسولهای بازی و عینکهای آن که ما را وارد دنیای مجازی کرد. وقتی ما وارد دنیای مجازی شویم و فاصله را از دست بدهیم، دیگر نمیتوانیم محاط شویم و در نتیجه این تمایز را نمیتوانیم درک کنیم و نوجوان امروز درگیر این مسئله است.
خالق اثر در واقع خودش را دارد بازنمایی میکند. اما نوجوان امروز خیلی پیچیدگیهای فکری دارد. نکته مهم فیلم این است که نوجوان امروز ما به واسطه همین عدم فاصلهاش با فضای مجازی منفعل است. مدام در آن فضای مجازی در حال حرکت است و فعالیتهایش در حد لایک کردن، کامنت گذاشتن و شیر کردن و یا حداکثر در حد تقطیع فیلم یا پاک کردن یک
اما نوجوان این فیلم هیچکدام از این ویژگیها را ندارد. کارگردان آن چه در نوجوانی خود دوست داشته ارائه کند را ذیل مضامین متعدد ذکر شده قرار داده و سعی کرده یک فیلم حماسی بسازد. فیلم در جشنواره اصفهان پربیننده شده و این نشان میدهد که نوجوان امروز ما نیاز دارد که قهرمان ببیند. درست است که فیلم از جهاتی ضعف جدی دارد اما مخاطب نوجوان فیلم را میبیند و نسبت به آن شوق و ذوق دارد. اگر قرار باشد فیلمی برای نوجوان امروز بسازیم باید زندگی نوجوان امروز را در آن نشان دهیم.
آرش خوشخو: دنیای مجازی امروز، قوی شده است. فیلمهای نوجوانانه در خودِ فضای مجازی میچرخد. مثلا فیلم آیتا» که پرفروش بود و خوب فروخت. در این فیلم فضای مجازی و حقیقی آنقدر در هم تنیده شده که ترسبرانگیز شدهاند. امروز چنین فضایی را داریم؛ و یا فیلمهایی مانند آلیتا» و ردی پلیر وان» که از آنها بیشتر ساخته خواهد شد. یکی از دوستان میگفت، سبک زندگی پدربزرگهای ما بر طبق پاورقی رومهها بود و بعد سینما؛ یک دوره کلیپهای موسیقی این کار را کردند، یک زمانی سریالها و حالا تلفنهای هوشمند.
فیلم در واقع به نوجوان ما قهرمان میدهد. قهرمان نوجوان ما در این فیلم جذاب و دوست داشتنی نیست و این در میمیک صورت و ریاکشنهایش دیده میشود. در واقع، در کنترل خشم و عصبانیت و میمیک صورت کاراکتر به ترکیبی نیاز است که کارگردان به آن دست پیدا نکرده است. واقعا باورکردنی نیست که این اندازه مضمونهای مختلف را در یک فیلم ریختهاند.
مضمونهایی چون یوزپلنگ، ماهواره، جاسوسی محیط زیست، مدافعان حرم و سبک زندگی ایرانی، اسلامی و مذهبی که هر کدام میتوانست خودش یک موضوع باشد. وفور مضمون در یک فیلم این حس را به مخاطب القاء میکند که این قضیه مهندسی شده و داستان سیر طبیعی و ملموس خودش را طی نکرده است. وفور این آیتم ها در کنار هم ممکن است تماشاگر را پس بزند و مخاطب دوست نداشته باشد که تا این اندازه مهندسی شود.
منطقه پرواز ممنوع
کارگردان: امیر داسارگر
تهیهکننده: حامد بامروت نژاد
نویسنده: امیر داسارگر
موسیقی: فرید سعادتمند
فیلمبرداری: علی رنجبر
تدوین: ابوذر حیدری
توزیعکننده: شرکت بهمن سبز
تاریخهای انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۸
مدت زمان: ۱۰۰ دقیقه
کشور:
زبان: فارسی
فروش گیشه: ۵۵٬۶۹۳٬۰۰۰ تومان
فیلم سینمایی منطقه پرواز ممنوع» روایتگر داستان سه نوجوان است که در حین آماده شدن برای مسابقه ساخت پهپاد، با پیدا شدن یک یوزپلنگ در حوالی محل زندگیشان، وارد مسائل و درگیریهای مختلف و مهیجی میشوند.
هادی حجازی فر, محمد فیلی, بهار نوحیان, متین پاکزاد, متین کرمانی, علیرضا اکبری, علی ذکریایی, زین العابدین تقی پور
در صورت پخش از شبکه نمایش خانگی لینک دانلود فیلم منطقه پرواز ممنوع به رنگ قرمز تغییر می کند.
فیلم ,نوجوان ,منطقه ,یک ,مجازی ,فضای ,منطقه پرواز ,فیلم منطقه ,است که ,فضای مجازی ,نوجوان امروز ,فیلم منطقه پرواز ,منطقه پرواز ممنوع ,وارد دنیای مجازی ,منطقه پرواز ممنوعفیلم
درباره این سایت